2 uger i Storbritannien 2007

Hold til venstre!

- Bragt i Touring Nyt 3/2008 -

Skitse over ruten

Dét, jeg altid har elsket mest ved at køre på motorcykel, er, når jeg har brugt mine maskiner som transportmiddel på rejser rundt i Europa.
Siden jeg begyndte at køre tilbage i ’91, har jeg derfor været på motorcykelferie, mindst én gang om året og har efterhånden fået besøgt de fleste steder mellem Nordkapp og Gibraltar.
Da sommerferien 2007 skulle planlægges, faldt valget på Storbritannien, som var en af de sidste ”hvide pletter” på mit mc-europakort.

Min kæreste og jeg tog af sted i starten af august på hver vores maskine, en V-Strom og en Versys. Vi havde sat 2 uger af til turen og valgte at køre via Eurotunnelen, da vi begge finder færger forfærdeligt kedelige.

Da vi på afrejsedagen først kunne komme af sted ved middagstid, bed vi turen til Calais over i 2 med en overnatning i det nordlige Holland undervejs. Vi boede på en campingplads i Bourtange, der er kendt for et kæmpestort stjerneformet fæstningsanlæg, som man kan køre igennem på vej ind i byen.

Bourtange

Under kanalen

Efter en god nats søvn fortsatte vi til Calais for at komme med biltoget til turens egentlige destination: Storbritannien. Efter en udramatisk togtur på 25 minutter og den første halve times tilvænning med at køre i venstre side af vejen, ankom vi til Canterbury. Her brugte vi tiden på lidt pub-crawl samt et besøg i byens Katedral, der rent historisk er en af de mest interessante i England.

Klar til at køre ombord på toget til England

Det sydøstlige England

Fra Canterbury gik turen omkring London til Colchester, som efter sigende skulle være den ældste by i England. Vi skyndte os dog hurtigt videre nordpå, da vi generelt fandt Sydøstengland fladt, kedeligt og overbefolket. Med undtagelse af en spændende overnatning ikke så langt fra ”The Major Oak” der ifølge sagnet var Robin Hoods tilholdssted i Sherwoodskoven, var det først, da vi kom nord for York, at Storbritannien for alvor begyndte at vise, hvad det har at byde på.

Camping i Sherwoodskoven.

Grænselandet

Hadrian’s Wall, som deler Storbritannien på tværs og området omkring muren, var en stor oplevelse både på mc og til fods – her kan den historieinteresserede godt bruge et par dage uden at kede sig.

Hadrian's Wall

Skotland

Vi forsatte nordpå fra Hadrian’s Wall, til vi nåede Inverness, som er det skotske højlands hovedstad. Inverness blev vores base i nogle dage, hvor vi brugte tiden på at udforske det ”rigtige” Skotland. Vi brugte bl.a. en hel dag på Isle of Skye, som er et ”must”, når man er på de kanter, ligesom Loch Ness er svær at komme uden om.
En formiddag, hvor vejret (undtagelsesvis) ikke viste sig fra sin bedste side, lod vi mc’erne blive hjemme ved den B&B, hvor vi boede, og tog i stedet på delfin-cruise for at se Invernessfjordens sorte delfiner. Delfinerne var på det tidspunkt ikke blevet set i et par dage, så vores forventninger var skruet lidt ned, men allerede efter en ½ times sejlads, observerede vi en stor flok, som endte med at lege i vandet omkring båden – det var en stor oplevelse, ikke mindst for min kæreste.

Det Skotske højland

Sydpå til Wales

Da vi syntes vi havde fået Whisky, Haggis og Højland nok for denne gang, kørte vi sydover igen. Vi holdte os til den vestlige del af landet, og kom bl.a. igennem The Lake District, som ikke uden grund er et af englændernes fortrukne feriemål, inden vi nåede Wales, som for mig blev turens højdepunkt. Udover et utal af imponerende borge og en storslået natur, bød Wales også på masser af udfordrende og sjove mc-veje. Det er et sted, hvor man kan køre i timevis uden at møde andet end de allesteds nærværende fåreflokke. Hvis man (ligesom min kæreste og jeg) er til aktiv ferie, er der næsten ingen grænser for, hvad man kan foretage sig i Wales.

Fantastiske veje og flot natur i Wales

Dartmoor

Efter et par spændende dage i Wales, forsatte turen til Englands sydvestligste del, Cornwall. Udover palmer og lidt mildere klima end resten af landet er der ikke så meget at komme efter. Dartmoorsletten i Devon er derimod et besøg værd. Stedet er bedst kendt fra Sherlock Holmes-romanen ”Baskervilles Hund”. Vi tog en overnatning i det fri bag den lokale pub i Princetown i håb om at få Bæstet at se – hvilket vi imod al forventning gjorde... Sletten er et granit-plateau på 500 km2, der i gennemsnit hæver sig næsten 400 m over det omkringliggende landskab. Dette har gjort, at stedet har sit eget ”mikro-klima”, hvor vejret kan slå fuldstændigt om på få minutter. Udover nogle få mennesker er sletten kun beboet af fåreflokke og de vilde Dartmoorponyer, der strejfer frit omkring.

På vej over Dartmoor

Næsen hjemad

De sidste par dage i England brugte vi på at se bl.a. Stonehenge, hvor fantasien kan få frit løb, og Salisbury Katedralen, der med sine 130 m har Englands højeste kirketårn. Ligesom på hele den foregående del af turen, lod vi GPS’en (der var indstillet til ”korteste vej” og gerne måtte benytte grusveje) finde vej, det kom der et par køremæssigt interessante dage ud af.

Efter 2 fantastiske uger i Storbritannien kørte vi hjem via Eurotunnelen, samme vej som vi var kommet, med en klar overbevisning om, at det ikke var  vores sidste gang, vi besøger det gamle imperium.

På opdagelse i området omkring Dartmoor

Praktiske oplysninger:

Hvis man vælger at tage Eurotunnelen til England, er der rigtig mange penge at spare ved at købe billetten i god tid på www.eurotunnel.com – helt op til 2/3 af prisen.

Der er også mange penge at spare, hvis man hjemmefra køber et ”Great British Heritage Pass” på www.visitbritain.com/dk. Dette giver adgang til en lang række historiske bygninger, haver og naturreservater i 4, 7, 15 eller 30 dage, steder som ellers er ret dyre at besøge, hvis man betaler ved indgangen.

Det er altid nemt at finde et sted at overnatte selv i de fjerneste afkroge af landet. Dette skyldes ikke mindst, at der overalt er et utal af B&B’s. Hvis man er mere til at sove i telt, er der også mange gode campingpladser. De lokale turistkontorer er meget behjælpelige med at finde et sted at sove, lige meget hvad man leder efter. Prisen for en overnatning (med morgenmad) ligger typisk på 40-50 pund for et dobbeltværelse.
I Skotland kan man desuden benytte Allemandsretten på samme måde som i Sverige.

En oplevelse man ikke skal snyde sig selv for, når man er i Storbritannien, er deres ”pub-kultur”. Især ude på landet hvor den lokale pub er samlingspunktet for alle aldersgrupper, er der en hel fantastisk stemning. Mange går på pub stort set hver eneste dag. De kommer der ikke for at drikke sig fulde men for at hygge sig og have det sjovt med deres venner, se en fodboldkamp eller bare sidde og slappe af efter arbejde. Man kan også spise aftensmad på de fleste pubber – ”A Pub Dinner” - der plejer at være et ”solidt” måltid af god kvalitet til billige penge.

Alle steder blev vi mødt med interesse og åbenhed, og vi opdagede hurtigt, at øen er befolket af et meget gæstfrit og socialt folkefærd. Dette er en af mange grunde til, at Storbritannien får mine varmeste anbefalinger som rejsemål for eventyrlystne motorcykellister.