Det rigtige udstyr er en god investering!

Noget af det bedste når jeg køber en ny mc, er når jeg går igang med at tilpasse den, så den bedst muligt passer til min smag og mine behov - det der på engelsk kaldes at "farkle".

Den kan hurtigt blive tidskrævende og dyrt, men når resultatet er en mc, der passer som hånd i handske til mig, er det tid og pengene værd. 

Styrtbeskyttelse:
Noget af det første jeg gør, når jeg køber en ny maskine er, at montere styrtbeskyttelse hvis jeg vurderer, at det er nødvendigt. Alt efter hvilken type maskine der er tale om, er det ting som f.eks. styrtbøjler, frameslidere, bobbins eller håndbeskyttere.  
Hovedformålet med denne type beskyttelse er, at beskytte motoren og andre vitale dele i tilfælde af styrt.
Det er ikke altid noget der pynter på maskine, men da jeg af erfaring ved, at det kan gøre forskellen mellem, at have en maskine der ikke kan køre videre og en med lidt småskrammer, er det noget jeg kan leve med.
Der er mange producenter af denne type beskyttelse, og min erfaringer er, at pris og kvalitet hænger godt sammen - dette er ikke det rigtige sted at spare!
 
Udstødningen: 
Den originale lydpotte bliver ofte udskiftet på mine maskiner, da de typisk er unødvendigt tunge, ikke videre kønne og har en "fesen" lyd. 
Jeg bruger tid på at finde den udstødning der passer bedst til mine maskiner, ud fra kriterier som kvalitet, design og lyd. Hvad angår lyden, så går jeg ikke efter mest mulig larm, men den helt rigtige lyd.

Bagageløsninger:
Sidst men ikke mindst skal der indkøbes/monteres en eller anden form for bagageløsning - at beslutte hvilken jeg skal vælge, er ofte det der tager mig længst tid.
Alle løsninger har fordele og ulemper.

Hårde sidetasker:

+ Stor kapacitet, de er 100% vandtætte og vægten af bagagen placeres lavt.
- Det er en tung løsning (holdere og taskerne alene vejer nemt 10-20kg), der i mange tilfælde gør mc'en bred som en bus. Det sidste er især en ulempe, hvis man som jeg, godt kan lide at sno sig i trafikken. Især ved motorvejskørsel påvirker de brændstoføkonomien negativt.

Topboks:

+ Nem at pakke og holde orden i bagagen, 100% vandtæt, gør ikke mc'en bredere (påvirker ikke brændstoføkonomien negativt) og vejer ikke alverden.
- Begrænset bagageplads, især hvis man kører 2 på maskinen og derfor ikke kan spænde oppakning på bagsædet. Placering af vægt højt og langt tilbage kan især på lette maskiner påvirke køreegenskaberne negativt, ligesom en topboks kan gøre maskinen mere sidevindsfølsom.

Bløde tasker:

+ Det kan være billigere løsning end hårde tasker. De er mere modstandsdygtige i forbindelse med styrt (bliver ikke slået skæve og er nemmere at reparere, hvis de går i stykker). Selve taskerne har en beskeden vægt og kræver i nogle tilfælde ingen bagagebærer/beslag.
Minimerer risikoen for ben/fod-skader ved styrt, hvilket især er relevant når man bevæger sig udenfor asfalten.
- Kan være svære at få til at sidde ordenligt og stabilt. Kun kvalitets mærker som f.eks. Mosko MotoWolfman eller Enduristan er 100% vandtætte. I modsætning til faste tasker kan de med få undtagelser ikke låses.

Tanktasker:

+ God placering af vægt, sidder godt beskyttet og det er nemt og hurtigt at komme til indholdet.
- Kan især ved aktiv kørsel være i vejen. Tasker monteret med magneter eller stropper kommer nemt til at ridse tanken - man kan for at undgå dette købe tasker der er monteret på en "tankring". Det kan være lidt upraktisk at skulle have tasken af, hver gang der skal tankes.

Vandtætte paksække/tasker til bagsæde/bagagebærer:
De fås i mange udformninger og størrelser.
Bl.a. Wolfman og Enduristan laver nogen der er dedikeret til motorcykelbrug.
En billigere løsning er at købe en almindelige vandtæt paksæk i en friluftsbutik. Jeg kan anbefale ROK-straps når tasken skal spændes på motorcyklen.
 
Rygsæk:
Der er delte meninger om hvorvidt det er en god idé at køre med rygsæk. Nogle mener det er direkte farligt, hvilket det også kan være, hvis man ikke udviser lidt omtanke. Min mening er, at rygsæk kan være en praktisk løsning - især på kortere ture og når man ikke skal have så meget med. Det man skal være opmærksom på er, at man ikke pakker hårde genstande der kan forårsage skader på ryggen i forbindelse med et styrt. Derudover kan det være generende, hvis man har for mange kilo på ryggen - ikke mindst for bagdelen på længere ture. Det varmer også at have en rygsæk på, da det mindsker luftcirkulationen under jakken. Der findes rygsække specielt udviklet til mc-brug, og på det område har Kriega i flere år ligget i front med deres unikke bæresystem.

Derudover findes der et utal af alternative løsninger.
Den "perfekte" løsning er ofte en kombination af forskellige produkter.
 
Det kosmetiske: 
Jeg kan desuden godt lide at finpudse designet, som en del af det at gøre cyklen til "min egen". Det kan være ting som en anden bagskærm/nummerpladeholder, andre greb/spejle/blinklys og måske et par velplacerede klistermærker - nogle maskiner kræve en del, mens andre er næsten "rigtige" fra fabrikken.

Så er der dømt værkstedshygge :)