Det rigtige udstyr er en god investering!

Noget af det bedste når jeg køber en ny mc, er når jeg går igang med at tilpasse den, så den bedst muligt passer til min smag og mine behov - det der på engelsk kaldes at "farkle".

Den kan hurtigt blive tidskrævende og dyrt, men når resultatet bliver en mc, der passer som hånd i handske til mig, er det besværet og pengene værd.

Det kosmetiske:
Jeg starter typisk med, at finpudse designet så det passer til min smag. Det kan være ting som en anden bagskærm/nummerpladeholder, andre greb/spejle/blinklys og måske et par velplacerede klistermærker - nogle maskiner kræve en del, mens andre er næsten "rigtige" fra fabrikken.

Udstødningen:
Den originale lydpotte bliver næsten altid udskiftet på mine maskiner, da de ofte er unødvendigt tunge, ikke videre kønne og har en "fesen" lyd.
Jeg bruger ofte lang tid på at finde den udstødning der passer bedst til mine maskiner, ud fra kriterier som kvalitet, design og lydbillede. Hvad angår lyden, så går jeg ikke efter mest mulig larm, men den helt rigtige lyd.

Styrtbeskyttelse:
Det næste trin i farkle-processen er, at montere styrtbeskyttelse på maskinen. Alt efter hvilken type maskine der er tale om, er det enten styrtbøjler eller bobbins.
Hovedformålet med denne type beskyttelse er, at beskytte motoren og andre vitale dele i tilfælde af styrt.
Det er som regel ikke noget der pynter på maskine, men da jeg af erfaring ved, at det kan gøre forskellen mellem, at have en maskine der ikke kan køre videre og en med lidt småskrammer, er det noget jeg kan leve med.
Der er mange producenter af denne type beskyttelse, og min erfaringer er, at pris og kvalitet hænger godt sammen - dette er ikke det rigtige sted at spare!

Bagageløsning:
Sidst men ikke mindst skal der indkøbes/monteres en eller anden form for bagageløsning - at beslutte hvilken jeg skal vælge, er ofte det der tager mig længst tid.
Alle løsninger har fordele og ulemper.

Hårde sidetasker:

+ Stor kapacitet, de er 100% vandtætte og vægten af bagagen placeres lavt.
- Det er en tung løsning (holdere og taskerne alene vejer nemt 10-20kg), der i mange tilfælde gør det mc'en bred som en bus. Det sidste er især en ulempe, hvis man som jeg, godt kan lide at sno sig i trafikken. Især ved motorvejskørsel påvirker de brændstoføkonomien negativt.

Topboks:

+ Nem at pakke og holde orden i bagagen, 100% vandtæt, gør ikke mc'en bredere (påvirker ikke brændstoføkonomien negativt) og vejer ikke alverden.
- Begrænset bagageplads, især hvis man kører 2 på maskinen og derfor ikke kan spænde oppakning på bagsædet. Placering af vægt højt og langt tilbage kan især på lette maskiner påvirke køreegenskaberne negativt, ligesom en topboks kan gøre maskinen mere sidevindsfølsom.

Bløde tasker:

+ En billigere løsning end hårde tasker (hvis man køber i tilsvarende kvalitet). Selve taskerne har en beskeden vægt og kræver ofte ingen bagagebærer/beslag.
Minimerer risikoen for ben/fod-skader ved styrt, hvilket især er relevant når man bevæger sig udenfor asfalten.
- Kan være svære at få til at sidde ordenligt og stabilt. Kun de dyreste modeller som f.eks. Wolfman er 100% vandtætte. I modsætning til faste tasker, kan de ikke låses.

Tanktasker:

+ God placering af vægt, sidder godt beskyttet og det er nemt og hurtigt at komme til indholdet.
- Kan især ved aktiv kørsel være i vejen. Tasker monteret med magneter eller stropper kommer nemt til at ridse tanken - man kan for at undgå dette købe tasker der er monteret på en "tankring". Det kan være lidt upraktisk at skulle have tasken af, hver gang der skal tankes.

Vandtætte paksække/tasker til bagsæde/bagagebærer:
De fås i mange udformninger og størrelser.
Bl.a. Wolfman og Enduristan laver nogen der er dedikeret til motorcykelbrug.
En billigere løsning er at købe en almindelige vandtæt paksæk i en friluftsbutik. Jeg kan anbefale ROK-straps når tasken skal spændes på motorcyklen.

Derudover findes der et utal af alternative løsninger.
Den "perfekte" løsning er ofte en kombination af forskellige produkter.

Så er der dømt værkstedshygge :)