Forkælelse af maskinen på Camping Moto i Frankrig.

Da jeg holder af at køre på en velholdt, velkørende og driftsikker maskine, bruger jeg en del tid på vedligeholdelse og servicering.

Den tid jeg bruger på motorcyklerne hjemme i garagen, tjener sig ind mange gange, både i kroner og øre, men også i sparede bekymringer og problemer på vejen. Ved regelmæssigt at gennemgå mine maskine i forbindelse med vedligeholdelse, får jeg et overblik over sliddelenes tilstand og kan opdage/afhjælpe evt. skader og defekter, inden de udvikler sig til egentlige problemer.

I det efterfølgende har jeg delt emnet op i "vedligeholdelse" og "service". I flere tilfælde overlapper de 2 ting hinanden, men grundlæggende dækker det første over vask og pleje, mens det sidste er der hvor værktøjet skal frem, og man får olie på fingrene

Vedligeholdelse:

 

Vask:

Jeg vasker mine motorcykeler når jeg syntes de trænger - typisk efter ture på våde veje, eller hvis jeg har været uden for asfalten. Nogle gange er det med få dages mellemrum og andre gange kan der gå uger imellem.

Min fremgangsmåde er som følger:

Efter at have sat en prop i udstødningen, skyller jeg motorcyklen grundigt - især på fronten, omkring bunden af motoren, i skærmene og andre steder hvor den er særlig beskidt.

Dernæst bruger jeg børster til at vaske hele maskinen med lunkent sæbevand (autoshampoo uden voks). Jeg starter med at vaske de "fine" dele af maskine (kåbeglas, instrumentering og lakerede dele m.m.) og arbejder mig derfra nedefter, indtil jeg slutter med fælge og bagsvinger. Jeg skifter børste et par gange undervejs. På den måde holder jeg børsterne til de finere dele rene og undgår at tvære f.eks. olie og bremsestøv fra fælgene rundt på resten af maskinen, næste gang jeg vasker.

Når motorcyklen er ren, skyller jeg den grundigt og lader den dryppe af nogle minutter, inden jeg tørrer den.

Til at tørre motorcyklen, bruger jeg fiberklude. Ligesom med vask starter jeg oppefra og arbejder mig nedefter.  Det eneste jeg ikke bruger fiberklude til er hjul og bagsvinger - her bruger jeg en bomuldsklud, som jeg efterfølgende smider ud (fiberkludene vaskes og genbruges).

Når jeg er færdig med at tørre hele motorcyklen, kører jeg en "tørretur" med det formål, at få det sidste vand ud af krogene samt bremseskiverne og kæden helt tørre.

 

Afsluttende rengøring, smøring og polering:

Selv efter en grundig vask, er der typisk lidt bremsestøv, olie og tjære tilbage på især fælgene og omkring kæden. Det fjerner jeg med en bomuldsklud og lidt "Protect and Shine" fra Motorex, som udover at rengøre også efterlader en tynd oliefilm, som beskytter og gør fremtidig rengøring nemmere.

Et par gange om året pudser jeg forrørene op med "Autosol". Sammen med lidt knofedt kan det fjerne fastbrændte insekter, tjære og andet godt, der bliver smidt op fra vejen.

Når maskinen er så ren som jeg vil have den, er det blevet tid til smøring. Hvis man ikke som jeg, har Scottoiler på maskinen, skal kæden have en gang olie eller fedt. Der udover smører jeg alle bevægelige dele med dertil egnet olie på spray - det drejer sig om låse, greb, kabler, pedaler, hjulleje pakninger, støtteben og fodhvilere.

Det sidste der nu mangler, for at maskinen kommer til at stå som et suttet bolche, er en gang voks på de lakerede dele. Der findes mange typer voks på markedet, og hvilken man skal vælge afhænger af temperament, hvor lang tid man vil bruge på polering og hvilket resultat man finder tilfredsstillende. Under alle omstændigheder er det en god idé at bruge voks, da det udover at pynte også beskytter samt giver en glattere overflade der er nemmere at holde ren.

 

"Daglig" rengøring:

Som tidligere nævnt, giver jeg kun mine motorcykler en rigtig vask, når de virkelig trænger. Imellem vask sørger jeg dog for regelmæssigt (ofte efter hver tur), at fjerne insekter fra fronten af motorcyklen. Det er meget nemmere at fjerne dem, når de er friske, end når de har fået lov til at tørre ind. Til formålet bruger jeg en sprayflaske med sprinklervæske og en blød klud - det samme som jeg bruger til at holde min hjelm fri for insekter.

På samme måde tørrer jeg også fra tid til anden fælge, bagsvinger og andre udsatte steder af med en olieklud.

Service:

 

Jeg foretager stort set al service på mine motorcykler selv - lige fra diverse justeringer til egentlige serviceeftersyn. På den måde er jeg sikker på, at alt bliver lavet ordentligt og præcist som jeg vil have det. Det gør også, at jeg lærer mine maskiner at kende, hvilket især på langtur giver en betydelig grad af tryghed. Der er desuden mange penge at spare ved ikke at skulle betale en mekanik for at gøre arbejdet. Sidst men ikke mindst hygger jeg mig, når jeg går og roder med mine maskiner.

Inden du går i gang med at servicerer din motorcykel, vil jeg som minimum anbefale, at du rådfører dig med maskinens brugermanual, så du har styr på diverse tolerancer og de anbefalede serviceintervaller, da begge dele kan variere fra model til model. Hvis du har planer om at lave andet end helt grundlæggende, burde du anskaffe dig en modelspecifik værkstedshåndbog som indeholder alle data og specifikationer.

I det efterfølgende vil jeg overfladisk gennemgå de forskellige elementer som man skal være opmærksom på, hvis man selv vil servicerer sin motorcykel – oplysninger om præcist hvordan og hvor ofte tingene skal efterses/ordnes, finder du i de ovennævnte manualer og håndbøger.

Under ”Værktøj mm.” kommer jeg ind på hvilket værktøj man med fordel kan anskaffe sig, hvis man vil i gang med selv at servicere sin motorcykel.

 

De mindre opgaver som alle burde kunne ordne selv:

Kobling: Kontroller/juster frigang i grebet og at den er jævn at trække.

Gashåndtag/kabel: Inspicer og juster frigang hvis nødvendigt.

Drivkæde: Smør/juster efter behov.

Bremser: Kontroller at greb og pedal arbejder jævnt - kontroller belægningerne.

Kølervæske: kontroller niveau – evt. efterfyld.

Dæk: Kontroller stand (revner/fremmedlegemer), slid og dæktryk.

Diverse lys/pærer: kontroller at alt virker som det skal.

Gennemgang af det ovennævnte, tager kun få minutter og burde foretages regelmæssigt – hvis ikke før hver tur, så i hvert tilfald med få 100 kilometres mellemrum. På den måde sikre man sig, at maskinen altid er velfungerende og i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.

 

Mere omfattende service:

Det efterfølgende er de ting der hører under deciderede serviceeftersyn, og skal udføres enten med x antal kilometers eller x antal måneders mellemrum (alt efter hvor meget man kører), som beskrevet i motorcyklens vedligeholdelsesoversigt.

Ved at overholde de af producentens forskrevne serviceintervaller, sikre man sig at motorcyklen yder optimalt og kan tilbagelægge mange tusinde problemfrie kilometer – 2-300.000 kilometer uden andet end almindeligt service burde ikke være et problem!

Jeg markerer med et (tal) fra 1-3 hvor besværlige/tidskrævende de forskellige opgaver er, hvor (1) er nemmest – det er generelle anvisninger, da det kan variere en del fra model til model.

Olie og oliefilter (1): Betyder mere for motorens levetid end noget andet enkeltelement.

Luftfilter (1): Rengør eller udskift.

Tændrør (1): Inspicer og udskift hvis nødvendigt.

Gasventilsynkronisering (3): Inspicer og juster hvis nødvendigt.

Benzinslanger (2): Inspicer og udskift hvis nødvendigt.

Kølevæske (2): Kontroller niveau og udskift som foreskrevet.

Kølerslanger (2): Inspicer og udskift hvis nødvendigt.

Bremsevæske (3): Kontroller kogepunkt og udskift hvis nødvendigt.

Bremseslanger (3): Inspicer og udskift hvis nødvendigt.

Ventilspillerum (3): Inspicer og juster hvis nødvendigt.

Kardan (1): Kontroller for utætheder og skift olie på bagtøjet.

Forgaffel og bagdæmper (1): Inspicer for utætheder.

Diverse lejer inkl. styretøj (2): Kontroller for slør og fri bevægelighed.

Efterspænd bolte og møtrikker (1): Udstødning, stel, bageste affjedring.

 

Værktøj:

 

Som biker er det en fordel selv at kunne udføre grundlæggende service og vedligeholdelse på sin maskiner. Det følgende er en oversigt over hvilket værktøj det er en god idé at købe for at kunne løse de forskellige opgaver.

Helt grundlæggende vil jeg anbefale at du fra starten køber værktøj af en fornuftig kvalitet!
Det betyder ikke at du behøvedes at købe professionelt værktøj der koster en formue, men er blot en henstilling om at du holder dig fra billigt skrammel der tilfældigvis er på tilbud i det lokale byggemarked.
Jeg køber primært mit værktøj i Biltema, da jeg syntes deres "dyre" værktøjsserie er et rigtig godt kompromis mellem pris og kvalitet.

Det grundlæggende værktøj - med link til eksempler:
Velassorteret topnøglesæt.
Momentnøgle.
Fastnøgler.
Unbrakonøgler
Skruetrækkere
Diverse tænger
Spildolie dunk
Diverse spray og fedt.

Hvis du starter med det ovenstående, og evt. supplerer med et par ekstra toppe samt fast- og unbrakonøgler, har du hvad der skal bruges for at komme i gang med at udføre de mest almindelige service- og vedligeholdelsesopgaver som f.eks. kædejustering, olieskift og udskiftning af bremseklodser.

Hvis du er i tvivl om hvordan de forskellige serviceopgaver skal udføres, vil jeg anbefale at du i starten, får en med styr på det til at kikke dig over skulderen.
Hvis du ikke udfører opgaverne korrekt, kan det i værste fald få fatale konsekvenser.

Du kan senere opgradere dit værksted, efterhånden som behovene opstår og økonomien tillader det.
Her tænker jeg på ting som f.eks. kompressor, kædeværktøj og ikke mindst værktøj og udstyr til el-arbejde.

 

Hvis du har et spørgsmål til noget af det ovennævnte, er du velkommen til at stille det nederst her på siden.

God arbejdslyst Smiler