Den rigtige rute betyder alt for turen.

Når man tager på motorcykelferie er det rart, at vide hvor man er, og hvor man skal hen - til det formål har de fleste (undertegnede inkl.) brug for hjælpemidler.


Jeg har altid haft en kærlighed til kort, da de lugter langt væk af eventyr.
De første 15 år jeg kørte mc, fandt jeg rundt udelukkende ved hjælp at vejkort. Efterfølgende har en GPS overtaget en stor del af arbejdet.

Her følger en oversigt over hvad jeg bruger til at planlægge og gennemfører mine rejser.

Kort:
Efter at have brugt kort fra flere forskellige forlæggere, er jeg kommet frem til, at Michelins vejkort er klart de bedste til motorcykelrejser.
De er på samme tid overskuelige og detaljerede, og de naturskønne veje er markeret med grøn.
I planlægningsfasen og til at få et overblik undervejs, bruger jeg et Europakort i 1:3.000.000, samt oversigtskort over de lande jeg skal igennem i 1:1.000.000 til 1:400.000 alt efter det pågældende lands størrelse.
Når jeg virkelig skal udforske et område, anskaffer jeg regionskort i 1:200.000, som også kommer med i bagagen.

GPS:
På grund af min tidligere omtalte kærlighed til kort, var jeg i første omgang ikke specielt ivrig efter at anskaffe mig en GPS. Jeg var desuden bange for, at en GPS ville gøre mine rejser mindre eventyrlige - det viste sig hurtigt, at min frygt var ubegrundet og at det forholdt sig lige omvendt.

Aldrig har jeg kørt på så mange små, snørklede og spændende veje, som efter jeg er begyndt at bruge GPS, og det har vist sig, at mine elskede kort stadig har deres berettigelse.

Jeg benytter en dedikeret motorcykel GPS (pt. Garmin Zumo 660) frem for en telefon, da jeg syntes det er den bedste løsning. Den er robust, vandtæt, har en lang række praktiske funktioner og er nem at betjene under kørslen. Jeg kan desuden godt lide at arbejde med Garmin’s computerprogram ”Basecamp”. Jeg har dog en navigations app (HERE WeGo) installeret på min telefon, så jeg kan bruge den som backup i tilfælde af, at min Garmin går ned – hvilket dog aldrig er sket. 

Som en del af forberedelserne til en længere tur, ligger jeg en lang række waypoints ind i GPS’en - alt fra seværdigheder, veje, bjergpas osv. Derudover ligger jeg ofte ”spor” (ikke at forveksle med ruter) ind i GPS’en – typisk i forbindelse med, at jeg planlægger at køre udenfor det almindelige vejnet. Det kan være spor andre har delt med mig, nogen jeg har downloadet fra nettet (f.eks. fra TET) eller selv har lavet.

Undervejs på turen bruger jeg så disse data til at lægge min rute – afhængig af vejr, input fra lokale, temperament og tid til rådighed. Jeg planlægger sjældent mere end en dag frem af gangen og ofte efterhånden som dagen skrider frem.

Det kan betale sig, at bruge tid på at planlægge sine ruter - så skal man kun bruge energi på at nyde turen, når først hjulene ruller.