Den rigtige rute betyder alt for turen.

Når man tager på motorcykelferie er det rart, at vide hvor man er, og hvor man skal hen - til det formål har de fleste (undertegnede inkl.) brug for hjælpemidler.

Jeg har altid haft en kærlighed til kort, da de lugter langt væk af eventyr.
Indtil for 5 år siden fandt jeg rundt udelukkende ved hjælp at vejkort, siden da har en GPS overtaget en stor del af arbejdet.

Her følger en oversigt over hvad jeg bruger til at planlægge og gennemfører mine rejser.

Kort:
Efter at have brugt kort fra flere forskellige forlæggere, er jeg kommet frem til, at Michelins vejkort er klart de bedste til motorcykelrejser.
De er på samme tid overskuelige og detaljerede, og de naturskønne veje er markeret med grøn.
I planlægningsfasen og til at få et overblik undervejs, bruger jeg et Europakort i 1:3.000.000, samt oversigtskort over de lande jeg skal igennem i 1:1.000.000 til 1:400.000 alt efter det pågældende lands størrelse.
For ikke at gå glip af de fedeste ruter i mine favoritområder (f.eks. Sydøstfrankrig, Alperne og Ardennerne) har jeg desuden en samling regionskort i 1:200.000, som også kommer med i bagagen.

GPS:
På grund af min tidligere omtalte kærlighed til kort, var jeg i første omgang ikke specielt ivrig efter at anskaffe mig en GPS. Jeg var desuden bange for, at en GPS ville gøre mine rejser mindre eventyrlige - det viste sig hurtigt, at min frygt var ubegrundet og at det forholdt sig lige omvendt.
Aldrig har jeg kørt på så mange små, snørklede og spændende veje, som efter jeg er begyndt at bruge GPS, og det har vist sig, at mine elskede kort stadig har deres berettigelse.

Da jeg skulle ud og købe min første GPS var der reelt kun 2 modeller at vælge imellem, da jeg ville have en der var bygget til mc-brug - TomTom Rider og Garmin Zümo 500 serien.

Valget faldt på Zümo'en af følgende grunde: Den virkede mere robust,  genvejstaster ved siden af skærmen, mulighed for lydtilslutning til hjelm via kabel og så havde jeg allerede dengang en idé om, at jeg før eller siden også skulle bruge den til offroad og derfor ville have en enhed der kunne håndtere topografiske kort.

Jeg har aldrig fortrudt mit valg!

Min Zümo 500 overlevede 4½ år og 100.000km's hårdt brug på først min Versys - sidenhen på Yamaha'en og Honda'en, inden de begyndte at få den uvane, at slukke uden varsel og slette den rute jeg var igang med at køre.

Endnu engang fik jeg bekræftet, at det havde været en god beslutning at købe en Garmin.

Da jeg kontaktede Garmin Danmark's serviceafdeling angående mit problem, mødte jeg ikke andet end kompetence og god service. For at gøre en lang historie kort, så gik der kun nogle få dage, inden jeg for den beskedne pris af 1000kr, modtog en ny Zümo 660 med alt i tilbehør.

I første omgang var jeg lidt skeptisk overfor den nye udgave af Zümo'en - primært fordi den ikke har de genvejstaster som jeg holdt så meget af ved 500'eren.

Efter at have brugt Zümo 660'eren i nogle måneder og haft den med på en tur rundt i Europa, føler jeg dog så rigeligt, at tabet af genvejstasterne bliver opvejet af flere nye funktioner, en mere kraftfuld processor og langt bedre skærm.

Du kan læse en sammenligning af de 2 enheder her.

Det kan betale sig, at bruge tid på at planlægge sine ruter - så skal man kun bruge energi på at nyde turen, når først hjulene ruller.