Motorcykelferie er ubetinget min foretrukne ferieform, da jeg på den måde kan kombinere mine 2 største lidenskaber - motorcykler og rejser.

Udover selve det at køre motorcykel, elsker jeg også den frihed og flexibilitet det giver at rejse på motorcykel. Sidst men ikke mindst åbner motorcyklen dørene til det fællesskab der er blandt motorcyklister i store dele af verden, hvilket kan give rejsen en ekstra dimension.

Motorcyklen:

Inden jeg begiver mig af sted på længere motorcykelture, sørger jeg altid for at min maskine er nyserviceret og "fit for fight", da jeg ikke gider at bruge min kostbare ferier på at tumle med problemer, der kunne have været forebygget inden afgang. Som minimum burde du kontrollere standen af sliddele som dæk, bremseklodser og kædekit, samt niveauet af diverse væsker som olie, køle- og bremsevæske.
Uanset hvor godt man forbereder sig hjemmefra, er der dog altid en risiko for at der opstår problemer eller behov for service undervejs.

Hvis man løber ind i problemer man ikke selv kan løse, er min erfaring, at udbuddet af service og reservedele er rigtig god i hele Europa - og at prisniveauet de fleste steder er noget lavere end her i Danmark!

I den forbindelse vil jeg tilråde at man har en eller anden form for autohjælp abonnement på sin motorcykel, da et havari ellers kan blive en meget besværlig og dyr fornøjelse.
Den bedste dækning får man igennem SOS international, som man automatisk er dækket af, hvis man har kasko på sin maskine. Alternativt kan der tegnes et abonnement hos f.eks. Falck eller DAH.

Har man hænderne skruet nogenlunde ordenligt på, har en smule teknisk indsigt og medbringer det rette udstyr, er der dog mange ting, man med fordel selv kan ordne:

# Vedligeholdelse/justering af kæden.
Kontroller kædens smøring hver gang du holder en pause, og kontroller kædens tilspænding for hver 1-2000km.

# Kontrol og evt. efterfyldning af olie og kølervæske.
Da motoren er driftvarm mange timer om dagen og typisk bliver belastet mere end til dagligt, er det vigtigt løbende at holde øje med, om der er forbrug af motorolie og kølevæske.

# Kontrol og evt. justering af bremser og kobling.
Ændret køremønster kan betyde ændret slid ikke mindst på bremserne, kontroller derfor deres tilstand med jævne mellemrum. Har din maskine kabel trukket kobling, er det vigtigt at du holder øje med om frigangen i grebet ændre sig. Da øget frigang typisk kommer "snigende", er det ikke sikkert du opdager det, hvis du ikke foretager en decideret kontrol. Kræver grebet hyppig justering, kan det være tegn på, at kablet trænger til at blive skiftet.

# Nødlapning af dæk.
Hvis man kører langt og længe nok, er det kun et spørgsmål om tid, før man render ind i en punktering! Langt de fleste punkteringer skyldtes at der sidder et fremmedlegeme i dækket. Hvis du kører på slangeløse dæk, kan en sådan punktering ofte repareres nemt og hurtigt med et "Tubeless tire repair kit". Der findes forskellige typer, hvoraf en del indeholder små gaspatroner, så man efterfølgende kan pumpe dækket op - alternativt kan man få små 12V pumper, som dog fylder mere i bagagen, men er en billigere løsning, hvis man punkterer ofte. "Propper" eller "væger" isat udefra er ikke ment som en permanent løsning, men jeg har set flere eksempler på, at de har virket mange tusinde kilometer uden problemer.
Kører man med slange i dækket, kræver det en del mere tid og arbejde, samt et sæt dækjern og en ekstra slange - jeg vil ikke anbefale bare at lappe slangen, da det sjældent holder i længden.
Jeg vil til sidst påpege, at 90% af alle punkteringer sker i de sidste 10% af et dæks levetid, så den bedste forebyggelse mod punkteringer er at skifte dæk i tide!

# Udbedring af mindre skader.
Motorcykler har det med at blive trætte og lægge sig ned fra tid til anden. Det medfører nemt knækkede kåbedele og andre småskader. Disse kan kan ofte repareres med et multitool, strips og/eller Gaffatape. Det bliver sjældent kønt, men gør at man kan forsætte ferien, og vente med at bruge mere tid på skaden før man kommer hjem.

Da langtur ofte betyder, at der tilbagelægges adskillige tusinde kilometer over en kortere periode, er det vigtigt at man undervejs, løbende holder øje med motorcyklens tilstand. Det kan derfor være en god idé, at sætte gennemgang af motorcyklen i system, så det bliver en vane og man ikke glemmer/overser noget.

Mit "Toolkit" på langtur ser således ud:

Motorcyklens brugermanual

Værktøj til kædejustering

Et udvalg af fast- og unbrakonøgler

En lille svensknøgle

Skruetrækker med lige- og stjernekærv

Et Leatherman multitool

Tubeless tire repair kit m. gaspatroner

Gaffatape og isolerbånd

Strips i forskellige størrelser

½ liter motorolie af samme type som jeg kører på

Kædespray

Et par små klude

En pandelampe

Derudover medbringer jeg ofte en lille flaske autoshampoo og en fiberklud i tilfælde af, at jeg får lyst og lejlighed til at vaske maskinen i løbet af turen.

Oppakning:

En overlæsset motorcykel er ingen fornøjelse. Det påvirker køreegenskaberne negativt og gør det generelt besværligt at håndtere maskinen. Den største udfordring når man skal pakke til en motorcykelferie er derfor at begrænse sig og kun medbringe det man reelt har brug for.

Langt hen af vejen er det et individuelt spørgsmål hvad man har brug for på en rejse. Destinationen og formålet med rejsen spiller også en væsenlig rolle i den sammenhæng.

Her følger en liste over hvad jeg typisk tager med, når jeg er afsted på motorcykel i Europa.

Penge & papirer:

Pas

Kørekort.

Det blå sygesikringsbevis.

Rejseforsikringsbevis.

Rødt og grønt kort fra SOS International.

Visa- og Mastercard.

Kontanter svarende til minimum 1000kr (typisk Euro).

Motorcyklens registreringsattest (original kopi)

 

Tøj:

7 sæt undertøj

Et par lange bukser + bælte

Et par shorts

Badeshorts

Et sæt langt undertøj

Et par lange uldsokker

Sandaler

Jeg foretrækker at vaske undervejs fremfor at medbringe meget tøj og jeg bruger min mc-støvler som "sko" hvis det er for koldt til sandaler.

Motorcykeltøj og personlig udrustning kommer jeg nærmere ind på under "Udstyr -> Personlig udrustning". Her vil jeg dog lige tilføje, at det kan anbefales at have et ekstra sæt handsker med på længere tur. Jeg medbringer selv et sæt vandtætte langskaftede handsker og et sæt sommerhandsker uden membran og med kort skaft.

Toiletsager:

Tandbørste + pasta.

Barbergrej.

100ml flydende sæbe

100ml fugtighedscreme

Deodorant

Lille solcreme

Vatpinde

3i1'er

Plaster

Imodium

Et hurtigtørrende fiberhåndklæde

En rulle toiletpapir

 

Diverse:

Ekstra nøgler til mc, lås og topboks.

Toolkit (se indhold længere oppe).

Garmin Zümo 660.

Michelin vejkort.

Netbook med strømforsyning.

GoPro med tilbehør.

E-book reader.

Kamera med oplader.

Telefon med oplader.

Kuglepen og notatpapir.

Solbriller

Lille sprayflaske med visirrens

 

Campinggrej:

Telt (alternativt tarp og bivaukovertræk)

Sovepose

Liggeunderlag

Oppustelig hovedpude

Campingkniv (Esee Junglas)

 

Der findes et utal af bagageløsninger til motorcykler - hver med deres fordele og ulemper. Dette kommer jeg nærmere ind på under "Udstyr -> Til motorcyklen".

Planlægning:

Planlægningen af en motorcykelrejse er et tveægget sværd.

Hvis man laver for mange specifikke planer hjemmefra, tager man en stor del af eventyret ud af rejsen og giver afkald på den frihed som for mig er indbegrebet af ferie på motorcykel. Hvis man på den anden side intet forbereder hjemmefra, går man ofte glip af store oplevelser og risikoen for at havne i kedelige situationer stiger.

På baggrund af mine mange rejser, har jeg fundet frem til en løsning, som fungerer perfekt for mig.

Når jeg i grove træk har en idé om hvor turen skal gå hen, bruger jeg lang tid op til afrejse på, at søge inspiration og viden om de lande og steder jeg muligvis kommer igennem. Til det formål bruger jeg især Advrider hvor der findes utallige rejseberetninger fra hele verden. Efterhånden som jeg falder over spændende steder, veje og aktiviteter, plotter jeg dem ind på et kort (googlemaps eller lignende).

Inden afgang lægger jeg alle de steder jeg har fundet ind som waypoints i min GPS. Jeg bruger både GPS og papirkort når jeg er på tur. Det kan du læse mere om under "Udstyr -> Kort & GPS"

Når rejsen først starter lader jeg vejret, mit humør og de input jeg får undervejs afgøre hvordan de enkelte dages etaper skal se ud og jeg planlægger højst en dag eller to frem af gangen. Jeg bruger undervejs mine kort og waypoints til at skabe spændende og smukke ruter.

Ved at gøre det på den måde, går jeg ikke glip af seværdigheder undervejs og min frihed på rejsen er uindskrænket. Resultatet er at mine ture ofte kommer til at se noget anderledes ud, end jeg på forhånd havde forestillet mig - men det betyder intet, da det for mig, er selve rejsen, der er målet.

Praktiske oplysninger der er gode at kende på forhånd:

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken 2 gange, så i stedet for at remse en masse praktiske oplysninger op her på siden, linker jeg til MCTC's glimrende sider om emnet: Europæiske trafikregler & Vejafgifter i Europa.

Overnatning undervejs:

De steder jeg overnatter er ofte en stor del af oplevelsen, når jeg er på rejse. Nogle gange står den på camping i det fri, andre gang på hotel og sidst men ikke mindst bliver jeg nogen gange inviteret indenfor i folks hjem. Under alle omstændigheder tilstræber jeg, at de steder jeg overnatter byder på mere end bare en seng at sove i.

Camping:

Selvom jeg som regel foretrækker at overnatte i en rigtig seng, medbringer jeg stort set altid campinggrej på mine ture. Det giver en helt særlig frihed, ikke at være afhængig af andre, for at få sig en god nats søvn og det giver en mulighed for at overnatte nogle spektakulære steder. Med undtagelse af deciderede motorcykelcampingpladser som f.eks. Camping Moto (der har en helt særlig plads i mit hjerte), undgår jeg så vidt muligt regulære campingpladser. Hvis jeg skal sove i telt, skal det være i storslået natur - ikke omgivet af campingvogne og skrigende unger.

Hotel, motel, B&B og Airbnb:

 Da jeg ikke er et fuldblods friluftsmenneske, vælger jeg ofte at leje et værelse for natten. Enten finder jeg et sted sidst på dagen, der hvor jeg nu er kommet til eller også booker jeg på forhånd (typisk aftenen før). Min fortrukne side til det formål er Booking.com da de har et bredt udvalg indenfor alle katagorier. Jeg holder mig så vidt muligt fra hotel kæder og vælger i stedet mindre steder med sjæl og stemning der skiller sig ud fra mængden. Et alternativ til de mere traditionelle overnatningsmuligheder er Airbnb, hvor man kan leje sig ind i private hjem - alt fra et værelse til et helt hjem.

Privat indkvartering:

Det er ubetinget den overnatningsform jeg holder mest af, da det giver mig lejlighed til at lære befolkningen nærmere at kende i de lande og områder jeg besøger. Enkelte gange er jeg blevet inviteret hjem af folk jeg har mødt undervejs, men primært er det hos folk som jeg har fået kontakt med igennem sider som f.eks. Advrider og Horizons Unlimited. Den store fordel ved at besøge folk som jeg kender den vej rundt er, at vi allerede inden vi mødes, har et fælles ståsted i form af vores interesse i motorcykler og rejser. En anden mulighed for gratis privat inkvartering er Couchsurfing.

Du kan finde en række links, der kan være nyttige i forbindelse med forberedelserne og planlægningen af din ferie under "Nyttige links".